close
تبلیغات در اینترنت
تقسیمات توحید افعالی
loading...

جنبش منتظران ظهور

توحید نظری به سه شاخه کلی تقسیم می شود: توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی. توحید یعنی توحید ذاتی و صفاتی در مقاله مراتب توحید بیان شد در این نوشتار توحید افعالی را بررسی می کنیم.  فرآوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان توحید در فاعلیت توحید افعالی شاخه های متعددی…

لیتک کانال جنبش منتظران ظهور در تلگرام

با عرض سلام

قابل توجه کاربران محترم

لینک کانال "جنبش منتظران ظهور" در تلگرام به آدرس زیر می باشد .

https://telegram.me/zohoor313_ir


تقسیمات توحید افعالی

admin بازدید : 69 19 / 12 / 1395 نظرات ()

توحید نظری به سه شاخه کلی تقسیم می شود: توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید افعالی. توحید یعنی توحید ذاتی و صفاتی در مقاله مراتب توحید بیان شد در این نوشتار توحید افعالی را بررسی می کنیم. 

فرآوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان
توحید ،؛ذات ،صفات

توحید در فاعلیت

توحید افعالی شاخه های متعددی دارد مفهومش این است که خداوند متعال نه تنها در ذات و صفاتش بی همتاست که در فاعلیتش هم شریکی ندارد. هر حرکتی، هر فعلی، هر جنبشی، هر قوتی، هر حولی هر چه در دنیا و در هستی هست از اوست. " لاحول و لاقوّة إلّا بآلله  " یعنی هر چه هست از اوست. او فاعل علی الاطلاق است. 

این مفهوم توحید افعالی است که در یک جمله ما فاعلی در عالم و موثری در عالم جز خدا نمی شناسیم. بقیه فاعلها، بقیه موثرها همه در طول او هستند و فاعلیتشان از اوست ، تأثیرشان به اذن و اراده و حول و قوه اوست.

 

در خالقیت عالم، در تدبیر عالم، اداره عالم، در روزی دادن به مخلوقات و در هیچ یک از این امور شریکی ندارد و اصلاً موثری در عالم جز خدا نیست " لا موثّر فی الوجود إلّا الله " یعنی همان گونه که در توحید در الوهیت می گوییم " لا اله إلّا الله " در توحید در افعال هم می گوییم " لا موثّر فی الوجود إلّا الله " در هستی موثری جز خدا نیست حتی آن افعالی که ما خیال می کنیم صد در صد فعل خودمان هست مثل بلند شدن، نشستن  که از خداست " بحول الله و قوته أقوم و أقعد " با نیرو و حول و قوه خداست که من بلند می شوم و می نشینم گر چه ظاهرش این است که این فعل صد در صد فعل خود من و فعل اختیاری من است اما همین هم از خداست. 

این مفهوم توحید افعالی است که در یک جمله ما فاعلی در عالم و موثری در عالم جز خدا نمی شناسیم. بقیه فاعلها، بقیه موثرها همه در طول او هستند و فاعلیتشان از اوست ، تأثیرشان به اذن و اراده و حول و قوه اوست. 

توحید در خالقیت 

توحید افعالی شاخه های بسیار متعددی دارد که اگر بخواهیم همه آن شاخه ها را بررسی بکنیم شاید بحث های نسبتاً طولانی و خسته کننده ای را نیاز داشته باشد اما به بعضی از شاخه های مهم آن می پردازیم. یکی از شاخه های مهم توحید افعالی ، توحید در خالقیت است. یعنی در آفرینش عالم جز خداوند متعال موثر دیگری نیست. اوست که عالم و ریز و درشت آن را با یک اراده خلق کرده. خالق عالم خداست. او است که بدیع است. 

بدیع یعنی خالقی که بدون الگو و بدون نمونه از نیستی ، هستی ایجاد می کند. از عدم مخلوقات را به وجود می آورد و او بارئ و فاطر است یعنی از عدم موجودات را ایجاد می کند. به هر حال خالق عالم خداست و این توحید در خالقیت است. ما خالقی جز خدا سراغ نداریم. این حد از توحید افعالی را حتی مشرکین هم قبول داشتند. 

قرآن می گوید اگر از بت پرست ها بپرسی که خالق شما کیست؟ می گویند الله . چه کسی شما را خلق کرده؟ خدا. ابلیس هم که مشرک شد و شرک ورزید این حد از توحید افعالی را قبول داشت. می گفت: 

" خلقتنی من نار و خلقته من طین " من را از آتش خلق کردی و انسان را از خاک پس او هم خالق را خدا می دانست. 

این اولین شاخه از شاخه های توحید افعالی است و روشن است که خالقیت جز از خداوند متعال نیست.

بدیع یعنی خالقی که بدون الگو و بدون نمونه از نیستی ، هستی ایجاد می کند. از عدم مخلوقات را به وجود می آورد و او بارئ و فاطر است یعنی از عدم موجودات را ایجاد می کند. به هر حال خالق عالم خداست و این توحید در خالقیت است. ما خالقی جز خدا سراغ نداریم. این حد از توحید افعالی را حتی مشرکین هم قبول داشتند.

 

 

توحید در ربوبیت

 

دومین شاخه از شاخه های توحید افعالی توحید در ربوبیت است. رب به معنای مدبر، تدبیر کننده و به اصطلاح همه کاره. عربها به خانم ها می گویند ربّه الدار یعنی همه کاره خانه ، مدیر و مدبّر و اداره کننده خانه. خداوند متعال ربّ العالمین است یعنی تدبیر همه جهانیان به دست اوست. او است که عالم را اداره می کند و عالم را می چرخاند و تدبیر امور عالم به دست اوست. به این معنا جز خداوند متعال خدائی و ربّی وجود ندارد. او رب العالمین و رب همه مخلوقات است و کار همه مخلوقات به دست اوست. اوست که امور همه مخلوقات را تدبیر می کند و نه تنها خلق کرده بلکه اداره می کند. 

یک وقت ممکن است کسی چیزی را خلق بکند اما اداره اش به دست او نباشد. یک مهندسی کار خانه ای را تدبیر می کند یا یک بنایی و ساختمانی را می سازد و می رود و اداره و تدبیر و دوام ساختمان دیگر به دست او نیست. اما عالم این گونه نیست ، نه تنها خداوند متعال خلق کرده و در آفرینش عالم جز خدا موثری نبوده بلکه در اداره عالم هم جز خدا موثری وجود ندارد.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

برچسب ها تقسیمات , توحید , افعالی ,
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سایت جنبش منتظران ظهور جهت عضویت در "جنبش منتظران ظهور" عدد "313" را به سامانه پیام کوتاه 660008178 ارسال فرمائید. آدرس وبسایت جنبش : درصورت بروز هرگونه مشکل با مسئول روابط عمومی جنبش آقای هژیری تماس حاصل فرمائید . 09380694275
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    صلوات شمار


    آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • زمان غیبت

    از زمان غیبت امام زمان(عج) تاکنون 1141سال شمسی2 ماه 12 روز 18 ساعت 56 دقیقه 13 ثانیه گذشته است
    و زمان 36010810573.958 همچنان در گذر است
    آیا هنوز زمان آن نرسیده که خودمان را برای ظهور او آماده کنیم؟
    اوقات شرعی