close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهات|اثبات وجود امام زمان (عج)-2
loading...

جنبش منتظران ظهور

لیتک کانال جنبش منتظران ظهور در تلگرام

با عرض سلام

قابل توجه کاربران محترم

لینک کانال "جنبش منتظران ظهور" در تلگرام به آدرس زیر می باشد .

https://telegram.me/zohoor313_ir


 

1. اصلا آيا امام زمان (عج) وجود دارد ؟ چه دليل منطقي و عقلي براي اين مدعا وجود دارد ؟ (بدون سود جستن از روايات و احاديث). 2. اگر بر اساس هدايت مداوم بخواهيم اثبات کنيم که آقا وحود دارند ، پس چرا نزديک به هزار سال است که آقا خود را نشان نداده که اصل هدايت رعايت شود و ما نخواهيم به مراجع مراجعه کنيم ؟ 3. چرا ما به مراجع رجوع مي کنيم و چرا در برخي مسائلشان با هم اختلاف نظر دارند ؟ و اگر اختلافي هست ، اين مدعا را اثبات نمي کند که اصل هدايت رعايت نشده و شايد عده اي بتوانند بگويند امام زمان (عج) ساخته شيعيان است ؟)) پاسخ : باسلام. پاسخ شما در چند بند ارائه مي شود :

الف) امامت اشخاص خاص، مثلا خصوص امام باقر و امام صادق و امام زمان ، پس از اثبات اصل توحيد و نبوت و خصوص نبوت پيامبر اکرم و حقانيت قرآن است . لذا اينکه فرموده ايد«بدون سود جستن از روايات و احاديث» سخني بي معناست اگر کسي آيات و روايات را قبول ندارد ديگر اثبات وجود امام زماني که امامتش در ادامه ي هدايت پيامبر و قرآن کريم است چه سودي دارد و چه معنايي؟! بله اصل امامت و لزوم امام با دليل عقلي قابل اثبات است اما نه خصوص امامي با مشخصات خاص ( فرزند امام عسکري متولد نيمه شعبان 255 هجري و ...) امامت امامي خاص، پس از پذيرش حقانيت قرآن و روايات پيامبر اکرم است.

ب) امام غايب هر چند مردم از بهره ي بسياري از منافعش محرومند اما منشأ آثار بسياري است و مردم از هدايت هاي او در پس پرده غيبت هم بهره مندند و مراجعه به مراجع ( در خصوص احکام شرعي) هم از تدابير خود امام زمان است.(( مقصود از غيبت عدم حضور در جامعه نيست بلکه مقصود اين است که امام در بين مردمند و با آنان زندگي ميکنند ليکن کسي ايشان را نمي شناسد. بنابر اين غيبت به معناي عدم ظهور است نه عدم حضور. برخي از آثار امام غائب :1- امام واسطه ي فيض الهي است «بيمنه رزق الوري و بوجوده ثبتت الارض و السماء» 2- اثر تربيتي : وجود امام ناظر آثار بزرگ تربيتي در مراعات دستورات الهي در مردم دارد 3- انتفاع از دعا و عنايات حضرت در هدايت و نجات از گرفتاري ها 4- دفع بلايا و خطرات و کيد دشمنان. خود حضرت در نامه اي مي فرمايند ما شما را به حال خود رها نکرده ايم اگر نبود عنايت ما هر آينه دشمنانتان شما را خرد و نابود مي کردند 5- حضور امام زنده در متن مردم (هر چند به صورت ناشناس) مايه ي اميد و دلگرمي مؤمنان و کساني است که با ايشان رابطه ي روحي و عاطفي دارند. 6- حضور حضرت در جوامع (در طول دوره ي غيبت ) و نظارت حضرت بر آمد و شد حکومت ها و تحولات اجتماعي و کمبودها و نقصان ها و نقاط ضعف و قوت ملل و جوامع ، قبل از ظهور و قيام.))

 

ج) تقليد به معناي رجوع غير متخصص به متخصص است كه هم دليل عقلي و هم دليل نقلي دارد. الف) دليل عقلي : براى شناخت احكام شرعى، آگاهى‏هاى فراوانى، از جمله: فهم آيات و روايات، شناخت حديث صحيح از غير صحيح، كيفيت تركيب و جمع روايات و آيات، و ده‏ها مسأله ديگر لازم است كه آموختن آن‏ها نيازمند سال‏ها تلاش جدى است.

در چنين حالتى، مكلف خود را در برابر سه راه مى‏بيند: نخست اين‏كه راه تحصيل اين علم را -كه همان اجتهاد است- پيش گيرد؛ دوم اين‏كه در هر كارى آراى موجود را مطالعه كرده، به گونه‏اى عمل كند كه طبق همه آرا عمل او صحيح باشد (يعنى احتياط كند)؛ و سوم اين‏كه از رأى كسى كه اين علوم را كاملاً آموخته و در شناخت احكام شرعى كارشناس است، بهره جويد.

بى‏شك، او در راه اول اگر به اجتهاد برسد، كارشناس احكام شرعى خواهد شد و از دو راه ديگر بى‏نياز، امّا تا رسيدن به آن، ناگزير از دو راه ديگر است.

راه دوم نيازمند اطلاعات كافى از آراى موجود در هر مسأله و روش‏هاى احتياط است و در بسيارى از موارد، به دليل سختى احتياط، زندگى عادى او را مختل مى‏كند. اين سه راه اختصاص به برخورد انسان با احكام شرعى ندارد و در هر مسأله تخصصى ديگر وجود دارد. مثلاً يك مهندس متخصص را فرض كنيد كه بيمار مى‏شود. او براى درمان بيمارى خود يا بايد خود شخصاً به تحصيل علم پزشكى بپردازد، يا تمام آراى پزشكان را مطالعه كرده، و به گونه‏اى عمل كند كه بعداً پشيمان نشود، و يا به يك پزشك متخصص رجوع كند. راه اول او را به درمان سريع نمى‏رساند. راه دوم نيز بسيار دشوار است، و او را از كار تخصصى خود، كه مهندسى است، باز مى‏دارد. لذا او بى‏درنگ از يك پزشك متخصص كمك مى‏گيرد و رأى او را عمل مى‏كند.

او در عمل به رأى پزشك متخصص، نه تنها خود را از پشيمانى آينده و احياناً سرزنش دوستان نجات مى‏دهد، بلكه در اغلب موارد، درمان نيز مى‏شود. مكلف نيز در عمل به رأى مجتهد متخصص، نه تنها خود را از پشيمانى آخرت و عذاب الهى نجات مى‏دهد، بلكه به مصالح احكام شرعى نيز دست مى‏يابد

مردم به طورى عادى، در زندگى روزمره خود، هر جا به كارى نياز پيدا كنند كه تخصص كافى را در آن ندارند، به رجوع مى‏كنند. پزشك براى تعمير ماشين خود به مهندس و مكانيك رجوع مى‏كند و مهندس براى درمان به پزشك و هيچ يك از آن‏ها، جهل خود در آن زمينه را اهانت به خود حساب نمى‏كنند؛ زيرا رجوع به خبره يعنى دنبال علم و تخصصِ متخصصان رفتن. در جهان امروز، تحقيق در همه علوم براى يك نفر كارى است غير ممكن و غير ضرور. امروز اكثر قريب به اتّفاق روحانيون در مسائل شرعى تقليد مى‏كنند؛ زيرا يا هنوز مقدمات اجتهاد را تحصيل نكرده‏اند، و يا نيازى به اجتهاد در احکام شرعي احساس نمى‏كنند، و به جاي آن وقت خود را در تخصص‏هاى ديگر علوم دينى صرف كرده‏اند اين گروه خودشان در احکام شرعي تقليد مي کنند. ب)دليل نقلي يعني آيات و روايات به لزوم تقليد دستور داده‏اند مانند آيه (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ؛ اگر نمى‏دانيد از آگاهان بپرسيد)، و سخن امام ‏عليه‏السلام: «و امّا من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه مطيعاً لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه ؛ هر كس از فقهاى امّت ماكه نفس خود را مواظبت كند و از دينش پاسدارى نمايد، با هواى نفس مخالفت و فرمان مولاى خود را اطاعت كند؛ سزاوار است كه غير فقها از او تقليد كنند» لذا رجوع به مراجع تقليد ( در خصوص احکام شرعي) هم از تدابير خود امام زمان است.

 

د) اما در خصوص اختلاف نظر مراجع : مراجع تقليد بر سر اصول و اعتقادات اختبلاف نظر ندارند اساسا مراجع تقليد متخصص در زمينه احکام شرعي اند و با مراجعه به منابع شرعي (قرآن و روايات ) احكام را استنباط و استخراج ميكنند يعني با تلاش علمي و فكري بر اساس قواعد و ضوابط خاص احكام را استخراج و برداشت ميكنند بنابر اين مرجع تقليد ، متخصص و خبره در استخراج احكام شرعي از روي منابع و ادله شرعي ميباشد ، همانند ساير متخصصين (چشم پزشك ، مكانيك و . . .) و تقليد به معناي رجوع به متخصص است. و طبيعي است نتيجه اي كه يك متخصص پس از طي مسير استدلال به آن مي رسد و برداشتي كه ميكند گاهي با متخصص ديگر متفاوت است ، به عنوان مثال پزشكان امروزه اختلاف نظر دارند كه آيا براي كودكي كه يك بار دچار تشنج همراه با تب شده ، خوردن قرص فنوباربيتال در جلوگيري از تشنج مجدد موثر است يا خير. برخي معتقدند موثر نيست و برخي معتقدند موثر است. اختلاف نظر مراجع (نظر تخصصي در برخي احكام ) نيز چنين است نه اينکه خداوند دو حکم دارد حکم خداوند يکي است( همچنانکه در واقع آن قرص يا مفيد است يا نيست) اما در تشخيص واقع گاه به دو نتيجه ي متفاوت مي رسند.

 

3.. دلايل حضور حضرت مهدي:

يکي از مطالب يقيني و حتمي اسلامي که در قرآن کريم ( توبه/33 ، صف / 9 ، انبيا / 105 ، قصص / 5 ، اعراف / 128 ) و روايات اسلامي آمده است انديشه ي پيروزي نهايي حق و صلح و عدالت بر نيروي باطل و ستيز و ظلم و گسترش جهاني ايمان اسلامي و استقرار کامل و همه جانبه ي ارزشهاي انساني است (که همه ي فرقه ها و مذاهب اسلامي با تفاوت هايي به آن معتقدند) که بنا بر فرمايش پيامبر اکرم و تمام معصومين ديگر ، تحقق اين امر به وسيله ي شخصيتي عاليقدر به نام «مهدي» خواهد بود. قرآن در جنبه هدايت، كتابى است كه نقصان ندارد و شرح و بسط و تفسير و تأويل آيات آن را به فرموده ي خود قرآن پيامبر اكرم به عهده دارند : «انا انزلنا اليک الذکر لتبين للناس ما نزل اليهم» در اين آيه پيامبر اکرم اولين مفسر معصوم آيات قرآن هستند و پس از ايشان به ارشاد و فرموده ي پيامبر معصوم امامان يکي پس از ديگري مفسران معصوم قرآنند. با توجه به اين مطلب بنا بر روايات فراوان (مورد قبول همه ي فرقه هاي اسلامي) پيامبر اکرم به طور مکرر نام و مشخصات حضرت را ذکر کرده اند و وعده ي آمدن و ظهور ايشان را داده اند و حتي بار ها نسب حضرت را ذکر کرده اند (مثلا فرموده اند نهم از فرزندان حسين است) مجموعه ي اين روايات را آيت الله صافي در کتاب مفصل و ارزشمند منتخب الاثر جمع آوري کرده اند ، و پس از رسول اکرم يکايک امامان معصوم در باره ي ايشان سخن گفته اند و وعده ي ظهور ايشان و قيام حضرت را داده اند و اينکه ايشان فرزند امام حسن عسکري خواهد بود. اين مسأله بقدرى حائز اهميت است كه معصومين فرموده اند اگر از عمر دنيا حتي يک روز بيشتر باقي نمانده باشد او ظهور خواهد کرد (اين تعبير براي تأکيد بر ظهور حضرت است) بنا بر روايات فراوان در شب نيمه ي شعبان سال ??? هجري قمري امام حسن عسکري فرمودند امشب فرزندم مهدي موعود از نرجس خاتون متولد خواهد شد وپس از آن هم ايشان را بارها به خواص از شيعيان خود نشان داده اند . براي اطلاع بيشتر در اين زمينه مطالعه ي کتب زير مفيد است : کتاب قيام و انقلاب مهدي / شهيد مطهري و دادگستر جهان / آيت الله اميني و امامت و مهدويت ج 1و2 / آيه الله لطف الله صافي گلپايگاني ، فلسفه امامت، دكتر سيد يحيى يثربى، قم، وثوق، چاپ اوّل، 1378 ش، صص 112 127.

 

روايات مربوط به مهدويت و غيبت آن‌قدر زياد و مشهور بوده كه در زمان حيات خود ائمه اطهار(ع)، اصحاب آنها كتاب‌هايي مستقل درباره مفهوم غيبت گردآوري كرده اند.

جمع آوري اين همه روايت و تاليف کتب مستقل درباره آن توسط آنها در زمان خود ائمه(ع)، و سال‌ها قبل از تولد فرزند امام حسن عسکري (ع) نشان دهنده اين است که اعتقاد به غيبت و مفهوم امام غائب امري اصيل بوده است.

در اينجا فقط چند نمونه از اين افراد را معرفي مي‌کنيم:

* عباس بن هشام ناشري اسدي از شيعيان معاصر با امام رضا و امام جواد(ع) است. نجاشي رجال شناس معروف درباره وي مي‌گويد: «او ثقه و جليل القدر است. روايات بسياري از او نقل شده و كتاب‌هاي زيادي نگاشته است از جمله .... كتاب غيبت.» وفات وي در سال 220 هجري يعني 40 سال قبل از وفات امام حسن عسكري (ع) بوده است.

* ابراهيم بن صالح الانماطي از اصحاب امام كاظم و امام رضا (ع) بوده است. نجاشي و شيخ طوسي وي را توثيق کرده اند. نجاشي تنها كتابي كه از وي ذكر مي كندكتابي درباره غيبت است.

* ابراهيم بن اسحاق احمري نهاوندي يكي ديگر از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادي (ع) بوده و كتابي تحت عنوان غيبت تاليف نموده است.

* حسن بن محبوب سراد متوفي سال 224 هجري است. وي كتابي دارد تحت عنوان "مشيخه" كه در آن كتاب احاديثي را درباره غيبت حضرت قائم(عج) نقل كرده است. شيخ صدوق،‌ شيخ طبرسي و نعماني در كتب خويش روايات او را دراين باره عينا نقل کرده‌اند.

* محمد بن ابي عمير يكي ديگر از اصحاب امام كاظم و امام رضا (ع) است و در سال 217 هجري وفات يافته و مجموعه احاديثي را درباره موضوع غيبت جمع آوري کرده است.

از ديگر افراد مي توان به صفوان بن يحيي،‌ عثمان بن عيسي الكلابي،‌ حسن بن علي فضال،‌ محمد بن اسماعيل بزيع، حسن بن ايوب،‌ عباس بن عامر قصباني، عبد الله بن جبله و محمد بن سنان اشاره كرد. تمامي اين افراد صاحب كتاب و تاليفات متعددي بوده اند كه نجاشي و شيخ طوسي در كتاب رجال خود آنها را ذكر كرده اند. نسخه هاي اين كتب در نزد افرادي مانند شيخ صدوق، شيخ طوسي، نعماني و ديگران موجود بوده و آنها بخش‌هايي از آن تاليفات را در كتب خويش آورده اند.

مجموعه اين روايات بيان مي‌كنند كه براي حضرت مهدي(عج) دو غيبت خواهد بود كه يكي از ديگري طولاني تر است، تولد او از مردم مخفي خواهد بود و او دوازدهمين امام است. رواياتي بيان مي‌کنند که او نهمين فرزند امام حسين(ع)، ششمين فرزند امام صادق(ع) و پنجمين فرزند از نسل امام كاظم(ع) ،‌ و از فرزندان امام رضا(ع) خواهد بود. مؤلفين اين كتاب‌ها همگي در ابتداي قرن سوم يعني سال‌ها پيش از تولد امام حسن عسكري(ع) از دنيا رفته‌اند. روايات نقل شده از اين كتاب‌ها از طرق مختلف و در حد تواتر است.

چنان که در ابتدا گفته شد، درباره ولادت امام زمان(عج)، خبرهاي غيبي که پيش از وقوع بيان شده، يک بخش اسناد است؛ و البته گزارش‌هاي پس از ولادت نيز به وفور در منابع وجود دارد.

نمونه‌اي از گزارش‌هاي عالمان اهل سنت، درباره وقوع ولادت امام زمان(عج) از اين قرار است:

* حافظ محمد بن يوسف گنجي شافعي متوفاي 658 هـ، در کتاب کفاية الطالب (صفحه312) مي‌نويسد:

«... حسن بن علي [امام عسکري(ع)] در جمعه هشتم ربيع الاول سال 260 هـ در 28سالگي از دنيا رفت و در خانه‌اي که پدرش در سامراء دفن شده بو، مدفون گرديد و پسرش را که امام منتظر است، از خود باقي گذارد.»

 

* ابن خلکان متوفاي 681 هـ، صاحب کتاب «وفيات الأعيان»، (در جلد4، صفحه176) در معرفي آن حضرت مي‌نويسد:

«أبوالقاسم محمد پسر حسن عسكري پسرعلي الهادي پسر محمد الجواد که قبل از اين ذکر شد [يعني معرفي امام عسکري پيشتر گذشت]، به اعتقاد شيعه، دوازدهمين امام و معروف به حجت است ... ولادت وي روز جمعه نيمه شعبان سال 255 بوده است ...»

* محيي الدين عربي متوفاي 638 هـ ـ که آقاي گنجي نيز در مصاحبه خود از او ياد کرده ـ در کتاب مشهورش «فتوحات مکيه» از امام زمان(ع) با توصيفات بسيار مفصلي ياد کرده است.

شيخ عبدالوهاب الشعراني الشافعي متوفاي973هـ در کتاب «اليواقيت‌ و الجواهر في بيان عقائد الأکابر»(جلد2، صفحه145، مطبعة الأزهريه، مصر،1307هـ‌.ق + جلد2، صفحه 143، مطبعة مصطفى‌البابي‌الحلبي وأولاده، مصر ، 1378هـ) عبارات وي را از باب 366 کتاب يادشده چنين نقل کرده:

« ... و بدانيد که گريزي از خروج مهدي(ع) نيست؛ البته ظاهر نخواهد شد تا زماني که زمين از ظلم و جور آکنده شود، پس آن را از عدل و قسط سرشار خواهد نمود، ... و او از عترت رسول خدا(ص)، از فرزندان حضرت فاطمه(س)، و جدش حسين بن علي، و پدرش حسن عسکري، پسر امام علي النقي، پسر محمد التقي، پسر امام علي الرضا، پسر امام موسي الکاظم، پسر امام جعفر الصادق، پسر امام محمد الباقر، پسر امام زين العابدين، پسر امام حسين بن علي بن ابي طالب است. نامش مشابه نام رسول خدا(ص) است

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سایت جنبش منتظران ظهور جهت عضویت در "جنبش منتظران ظهور" عدد "313" را به سامانه پیام کوتاه 660008178 ارسال فرمائید. آدرس وبسایت جنبش : درصورت بروز هرگونه مشکل با مسئول روابط عمومی جنبش آقای هژیری تماس حاصل فرمائید . 09380694275
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    صلوات شمار


    آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • زمان غیبت

    از زمان غیبت امام زمان(عج) تاکنون 1141سال شمسی2 ماه 12 روز 18 ساعت 56 دقیقه 13 ثانیه گذشته است
    و زمان 36010810573.958 همچنان در گذر است
    آیا هنوز زمان آن نرسیده که خودمان را برای ظهور او آماده کنیم؟
    اوقات شرعی