close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهات|ادعیه و زیارت 4
loading...

جنبش منتظران ظهور

لیتک کانال جنبش منتظران ظهور در تلگرام

با عرض سلام

قابل توجه کاربران محترم

لینک کانال "جنبش منتظران ظهور" در تلگرام به آدرس زیر می باشد .

https://telegram.me/zohoor313_ir


 

اگر بخواهيم انديشه مهدويت را حفظ کنيم، ضروري است آسيب‏هاي آن را بشناسيم. آسيب‏هاي آن کدام است؟

انديشه مهدويت شاخه‏اي از انديشه ديني مسلمانان است. هر آسيبي که متوجه پيکره دين باشد، متوجه انديشه مهدويت نيز مي‏گردد؛ بنابراين بخشي از آسيب‏شناسي مهدويت، از آسيب‏شناسي ديني ناشي مي‏شود.

درخصوص آسيب‏هاي انديشه مهدويت به برخي از آسيب هايي که کم و بيش در جامعه وجود دارد اشاره مي‏کنيم.

1 - جهود انديشي و سطحي نگري‏

قشري گري و جمودانديشي در دين مانع فهم عميق معارف ديني مي‏گردد، از اين رو بستري براي کج فهمي و انحراف و بدعت بوده است. نمونه بارز اين امر در زمان حکومت امام علي(ع) توسط خوارج آشکار شد؛ کساني که حاضر شدند به ورق‏هاي کاغذين قرآن تعرض کنند، سرانجام برآن شدند تا قرآن ناطق را خاموش کنند.(1)

اين آسيب انديشه مهدويت را نيز تهديد مي‏کند. بعضي تنها با استفاده از روايات و با نگاه جمودگرايانه، مفاهيم مهدويت، مانند انتظار و وقت ظهور و نشانه‏هاي ظهور امام زمان(ع) را معنا کرده‏اند، حال آن که تفسير انديشه مهدويت نياز به تعقل و فهم صحيح و تفسير روايات نيز دارد. قشري گري آن چنان در کج فهمي‏ها از مهدويت مؤثر است که در هنگام ظهور امام زمان(ع) بعضي تصور مي‏کنند حضرت دين جديدي ارائه خواهد داد .

2 - عقل گرايي افراطي‏

يکي از آسيب‏هاي انديشه مهدويت عقل گرايي است، بدين معنا که بعضي همه مفاهيم مهدويت را با استفاده از عقل و بدون بهره‏گيري از سنت، معنا و تفسير کرده‏اند حال آن که برخي از مفاهيم انديشه مهدويت را بدون بهره‏گيري از آموزه‏هاي ديني نمي‏توان تفسير کرد، زيرا برخي از آنها از اسرار الهي مي‏باشد و عقل ناقص انساني از درک آن عاجز است. عبدالله بن فضل مي‏گويد که امام صادق(ع) فرمود:

"همانا براي صاحب امر، غيبتي است چاره‏ناپذير که هر فرد گمراهي در آن ترديد مي‏کند... حکمت غيبت وي چون حکمتي است که در غيبت‏هاي حجت‏هاي پيشين خدا وجود داشت. به راستي که حکمت آن آشکار نمي‏گردد مگر بعد از ظهورش، چنان که حکمت کارهاي خضر در سوراخ کردن کشتي و کشتن پسر بچه و بالا بردن ديوار، براي موسي آشکار نگرديد مگر به هنگام جدايي آن دو... به راستي اين امر از امور الهي سري از اسرار خدا و غيبي از غيب‏هاي الهي است. هنگامي که دانستيم او حکيم است، تصديق مي‏کنيم که کارها و سخنان او همه حکمت است، هر چند دليل آن براي ما آشکار نباشد".(2)

تقابل قشري گري و عقل گرايي افراطي در انديشه مهدويت، موجب برداشت‏هاي متفاوت و مختلف شده است. برداشت‏هاي متفاوت قابل قبول نبوده و باور مهدويت را آسيب‏پذير کرده است. براي رفع اين آسيب بايسته است که در تفسير انديشه مهدويت از عقل و سنت بهره گرفته شود.

3 - آميخته شدن انديشه مهدويت با خرافات و تحريف:

مانند اين گونه سخنان که امام زمان همه را مي‏کشد؛ ما بايد ساکت باشيم تا امام زمان(ع) بيايد و همه کارها را درست کند؛ نبايد در امور سياسي به مقتضاي انتظار ظهور دخالت نمود و...

توضيح اين که:

بعضي انتظار را به معناي کناره‏گيري از مسايل سياسي و اجتماعي تفسير کرده و باور دارند که در زمان غيبت بايد به عبادت پرداخت و تنها براي تعجيل در ظهور امام زمان(ع) دعا کرد.

امام راحل در بيان اين رويکرد مي‏نويسد:"بعضي‏ها انتظار فرج را به اين مي‏دانند که در مسجد و حسينيه يا در منزل بنشينند و دعا کنند و فرج امام زمان(ع) را بخواهند".(3)

بعضي ديگر باور دارند که در زمان غيبت نه تنها امر به معروف و نهي از منکر لازم نيست، بلکه بايد به گناه دامن زد تا زمينه ظهور امام زمان فراهم شود، زيرا در روايات يکي از علايم ظهور، گسترش گناه و ظلم بيان شده است. برخي با بهره‏گيري از روايات وانمود مي‏کنند که امام زمان(ع) در هنگام ظهور به خشونت متوسل شده و به قتل عام مي‏پردازد.

همچنين بعضي با بهره‏گيري از برخي روايات جعلي يا تحريف شده بر اين عقيده‏اند که هرگونه قيام و اصلاحات و تشکيل حکومت قبل از ظهور حضرت محکوم به شکست خواهد بود.

اين گونه انديشه‏ها آفتي است که به باورهاي مهدويت آسيب مي‏رساند.

خرافه‏پردازي، در زمينه مهدويت همچون ساير معارف ديني قابل گسترش است، به ويژه، از آن جا که امام زمان(ع) در غيبت به سر مي‏برد.

مطامع سوداگران و خامي عاميان و عوام زدگان، بستر مناسبي براي خرافه‏پردازي را فراهم مي‏آورد. نمونه هايي از اين امر را مي‏توان در داعيه‏هاي اين و آن، بر رؤيت امام زمان يا رؤياهاي مربوط به حضرت ملاحظه نمود. هر چند امکان اين امر منتفي نيست، ولي اندک نيست قصه‏هاي بي بنيادي که در اين زمينه بدان پرداخته‏اند. از اين رو در برخي روايات آمده که:هر کس ادعا کند امام زمان را ديده است، او را کاذب بدانيد.(4)

4 - شکل‏گيري گروهاي انحرافي‏

ظهور اين گروه‏ها که معمولا با انگيزه‏هاي دنياطلبي و سياسي صورت مي‏گيرد، انديشه مهدويت را آسيب‏پذير مي‏کنند، زيرا اين گروه‏ها به گونه‏اي خود را به امام زمان منسوب مي‏نمايند، حال آن که عملکرد و عقايد آنها با انديشه مهدويت همسويي ندارد. مضافاً بر اين که بعضي از رهبران آنها حتي ادعاي مهدويت يا بابيت و وکالت کرده و خود را نماينده امام معرفي مي‏کنند.

شکل‏گيري گروه‏هاي انحرافي از يک سو و ظهور مدعيان مهدويت از جانب ديگر موجب شده است که بعضي در تشخيص انديشه صحيح مهدويت دچار مشکل شوند. اين تأثير گذاري به حدي است که اگر کسي به عنوان امام زمان(ع) ظهورکند و يا خود را نماينده حضرت معرفي نمايد، مردم جذب او مي‏شوند.

5 - القائات و شبهات از سوي دشمنان:

القاي شبهات که در قالب‏هاي مختلف ظهور مي‏کنند، موجب تضعيف باورهاي ديني شده و مردم در تشخيص واقعيات دچار مشکل مي‏شوند.

انديشه مهدويت از اين آفت مصون نمانده است. در طول تاريخ ده‏ها شبهه و اشکال توسط دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه القا شده است. شبهاتي مانند اين که مهدي وجود خارجي ندارد، بلکه نماد کلي و اشاره به چيرگي حق و عدالت در برابر باطل و بيدادگري است و اين نماد مي‏تواند هر کس باشد و يا مسئله طول عمر امام و فلسفه وجودي حضرت در حالي که غايب است.

در عصر حاضر، دشمنان و منحرفان، به القاي شبهه پرداخته، درصدد تضعيف اين باور عمومي هستند امروزه صدها کتاب و فيلم عليه مهدويت تدوين و ساخته شده‏اند. انتشار برخي از شبهه‏ها در شبکه‏هاي اطلاع رساني مانند اينترنت و... شاهد بر اين مدعا است.

شايد به خاطر القاي شبهات بوده است که معصومان (ع) سعي کرده‏اند امام زمان(ع) را با نام و مشخصات بيان کنند و به بيان ويژگي‏هاي حکومت حضرت و ديگر مسايل مربوط بپردازند.

پي‏نوشت‏ها:

1 - فصلنامه علمي و تخصصي انتظار، ش 2، ص 284.

2 - لطف الله صافي، منتخب الاثر، ص 330.

3 - مجموعه مقالات کنگره بين المللي امام خميني و احيا تفکر ديني، ج‏1، ص 228.

4 - فصلنامه علمي و تخصصي مهدويت، ش 2، ص 287 - 288.

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سایت جنبش منتظران ظهور جهت عضویت در "جنبش منتظران ظهور" عدد "313" را به سامانه پیام کوتاه 660008178 ارسال فرمائید. آدرس وبسایت جنبش : درصورت بروز هرگونه مشکل با مسئول روابط عمومی جنبش آقای هژیری تماس حاصل فرمائید . 09380694275
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    صلوات شمار


    آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • زمان غیبت

    از زمان غیبت امام زمان(عج) تاکنون 1141سال شمسی2 ماه 12 روز 18 ساعت 56 دقیقه 13 ثانیه گذشته است
    و زمان 36010810573.958 همچنان در گذر است
    آیا هنوز زمان آن نرسیده که خودمان را برای ظهور او آماده کنیم؟
    اوقات شرعی