close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهات|ملاقات - 25
loading...

جنبش منتظران ظهور

لیتک کانال جنبش منتظران ظهور در تلگرام

با عرض سلام

قابل توجه کاربران محترم

لینک کانال "جنبش منتظران ظهور" در تلگرام به آدرس زیر می باشد .

https://telegram.me/zohoor313_ir


 

چرا بعضي ها كه مشاهداتي از قبيل ملاقات با امام زمان(عج) و ساير ائمه(ع) را دارند، مي گويند اجازه ندارند بازگو نمايند يا سر بسته مي گويند. مگر نه اين است كه در اشاعه سطح آگاهي و ارتقاء اعتقادات مردم تأثيرگذار خواهند بود؟! آيا امام معصوم(ع) اجازه نمي دهند؟ آنها كه هيچ گاه حرفي از بيان يا عدم بيان در ديدارهايشان نمي گويند!!

 

.

ابتدا بايد دانست که نبايد و نمي توان به راحتي ادعاي مشاهده کرد ومانيز وظيفه داريم بسياري از اين ادعاها را تکذيب کنيم؛ هر چند در نقل آنها فوايدي نهفته است ولي مشکلاتي را نيز در ‍پي دارد. عدم بازگويي بعضي از اين ديدارها يا ناشي از سر نگهداري و تقواي ديدار کنندگان است و يا دقت در عمل به توقيع شريف امام زمان است.

در توقيع منسوب به حضرت مهدي خطاب به على‏محمد سمرى(آخرين نايب خاص امام زمان) آمده است:

«اى على بن محمد سمرى! خداوند اجر برادران دينى تو را در سوگ تو افزون كند. تو زندگى را شش روز ديگر بدرود خواهى گفت. كار خويش را سامان بخش و به كسى در مورد جانشينى خود (در نيابت خاصه‏) وصيّت نكن كه غيبت كامل كبرى آغاز گرديده و ظهور جز به اذن الهى تحقّق نيابد و آن، پس از مدّتى دراز و قساوت دل‏ها و آكنده شدن زمين از جور و ستم خواهد بود. آگاه باشيد هر كس پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى ادعاى مشاهده ما را داشته باشند، سخت دروغ‏گو و افترا زننده است». از اين توقيع استفاده مى‏شود كسانى كه پيش از خروج سفيانى و شنيده شدن صيحه آسمانى، ادعاى رؤيت و مشاهده كنند، «كذّاب و مفترى» خواهند بود و تكذيب آنان لازم است(احتجاج طبرسي،ج2،ص297)

بخشى از اين توقيع، دستور به تکذيب مدعيان مشاهده است.بر اين اساس عده اي ميگويند:نبايد مشاهدات نقل شده را تعريف کرد.البته

ممكن است مراد از توقيع مذكور، نفى ادعاى اختيارى بودن مشاهده و ارتباط باشد؛ يعنى، اگر كسى مشاهده و ارتباط را به اختيار خود ادعا كند - به اين‏صورت كه هر وقت بخواهد خدمت امام عصر(عج) شرفياب مى‏شود يا ارتباط پيدا مى‏كند - كذّاب و افترا زننده است و اين ادعا از احدى در غيبت كبرى پذيرفته نيست؛ يا اينكه چنين كسى كه اين سمت را به راستى داشته باشد، پيدا نخواهد شد و اگر هم كسى آن را دارا باشد، از ديگران مكتوم مى‏دارد و به كسى اظهار و افشا نمى‏كند.

پاسخهاي مختلفي درباره اين توقيع وجود دارد . اجمالاً با اين توقيع، در آن همه حكايات و وقايع مشهود و متواتر نقل شده نمى‏توان خدشه كرد و بر حسب سند نيز، ترجيح با اين حكايات معتبر است. اگر به كتاب‏هايى چون نجم الثاقب رجوع كنيم، مى‏بينيم كه در اين حكايات، وقايعى است كه هرگز شخص عاقل در صحّت آنها نمى‏تواند شك كند. بنابراين هم شرفيابى اشخاص به حضور آن امام عزيز ثابت است و هم كذب و بطلان ادعاى كسانى كه در غيبت كبرى، ادعاى سفارت و نيابت خاصّه و وساطت بين آن حضرت و مردم را مى‏نمايند، معلوم است‏V} ر.ك: امامت و مهدويت، ج 2، ص 475؛ آخرين اميد جهان، ص 238.{V.

 

پس صرف ديدار، در روايت منتفى نشده است و علما نيز نفى اصل ديدار را استفاده نكرده‏اند؛ اما از آنجايى كه قطعاً نمى‏توان توقيع را ردّ كرد، بايد تا حدّ امكان به مفاد آن عمل نمود و مدعيان ديدار و مشاهده را - به خصوص در جاهايى كه هيچ قرينه و شاهدى بر اثبات ادعاى آنها وجود ندارد - تكذيب كرد.

به علاوه روايت، مدعى مشاهده را «كذّاب» مى‏داند؛ حال اگر كسى امام را ببيند و به ديگران نگويد، مشمول اين روايت نمى‏باشد و بر اين اساس اصل ديدار، امر ممكنى خواهد بود.

ديدار بزرگان دين

 

بيشتر بزرگان و علمايى كه موفّق به ديدار حضرت شده بودند، آن را براى مردم بازگو نمى‏كردند؛ بلكه اطرافيان و خواص آنان - از روى شواهد و قراينى و يا در زمان‏هاى بعد - متوجّه ديدار آن عالم با امام مى‏شدند. بديهى است پذيرفتن امكان ديدار امام عصر(عج)، بدين معنا نيست كه هر كس مدعى ديدار شد، مى‏توان او را تصديق كرد. بى‏ترديد، تصديق مطلق، مانند تكذيب مطلق ناروا است. مدعيان دروغ گو و شيّاد بسيارند و ساده‏انديشى در اين باب، بسيار خطرناك است! نمونه‏هاى فراوانى از اين موارد، در عصرحاضر ديده و شنيده شده كه در اينجا مجالى براى ذكر آنها نيست و تنها يك نمونه كافى است كه مشخص شود، خطر تا چه اندازه جدّى است و شيادان در اين باره تا كجا پيش مى‏روند. يكى از مدعيان ارتباط با امام عصر(عج) در زمان حيات امام خمينى(ره) با يكى از مسئولان بلند پايه جمهورى اسلامى تماس گرفته، مى‏گويد: پيغامى از حضرت بقيةاللَّه (عج) براى امام دارم كه بايد حضورى به ايشان عرض كنم. گويا آن مسئول بلند پايه باور كرده بود كه مدّعى راست مى‏گويد. لذا جريان را به اطلاع امام خمينى(ره) مى‏رساند.

امام در پاسخ مى‏فرمايند: به او بگوييد «من كور باطن هستم - اشاره به اينكه بى‏دليل چيزى را نمى‏پذيرم - سه سؤال از وى بكنيد و بگوييد: اگر با ولى‏عصر(عج) ارتباط دارد، ابتدا پاسخ اين سؤال‏ها را بياورد، بعد پيغام آن حضرت را بگويد:

1. من يك چيزى را دوست دارم، آن چيست‏V} عكسى منسوب به پيامبر اسلام«ص» كه در اتاق امام(ره) است.{V؟

2. چيزى را گم كرده‏ام، كجا است‏V} امام راحل ديوان شعرى داشتند كه مفقود شده بود.{V؟

3. ربط حادث به قديم چگونه است؟

امّا مدّعى - يا مدعيان - به جاى پاسخ به پرسش‏هاى امام، نامه‏اى سراسر اهانت به ايشان مى‏نويسند كه چرا از واسطه ولى‏عصر(عج) براى اثبات ادعايش دليل و برهان مى‏خواهد! امام نامه را مى‏فرستند كه در جلسه سران قوا خوانده شود تا...».

در اين داستان چند نكته بسيار آموزنده وجود دارد:

1. هشدار به جوانان، وقتى كه مدّعيان دروغين در صدد اغواى شخصى مانند حضرت امام(ره) باشند، فريب دادن جوانان ساده لوح براى آنان بسيار آسان است.

2. ادعاى ارتباط با امام عصر(عج) آسان است. هر كس مى‏تواند اين ادعا را داشته باشد، مهم اين است كه مدّعى مى‏تواند ادعاى خود را با دليل اثبات كند، يا نمى‏تواند؟ و بالاخره تصديق و تكذيب مدّعى، بايد متّكى بر دليل و برهان باشد.

3. دليلى مى‏تواند ارتباط مدّعى را اثبات كند كه حاكى از ارتباط با عالم غيب باشد؛ لذا امام(ره) سؤال‏هاى خود را به گونه‏اى طراحى كرد كه پاسخ دادن به آنها ممكن نبود (مگر از طريق علم غيب و ارتباط با معصوم)V} محمد رى شهرى، بركات سرزمين وحى، ص 84 و 85.{V.

با اين حال براى خود امام راحل(ره) مواردى اتفاق افتاده بود كه از آن احتمال مشاهده و ديدار برداشت مى‏شد؛ ولى ايشان آنها را بروز نمى‏داد.

مرحوم حجةالاسلام سيد محمد كوثرى نقل مى‏كند: يك روز من در منزل آية اللَّه فاضل لنكرانى بودم و يكى از فضلاى مشهد نيز آنجا بود. وى به نقل از يكى از دوستانشان گفت: در نجف اشرف در خدمت امام بوديم؛ صحبت از ايران به ميان آمد. من گفتم: اين چه فرمايش‏هايى است كه در مورد بيرون كردن شاه از ايران مى‏فرماييد؟ يك مستأجر را نمى‏شود از خانه بيرون كرد؛ آن وقت شما مى‏خواهيد شاه را از مملكت بيرون كنيد؟ امام سكوت كرد؛ من فكر كردم شايد عرض مرا نشنيده‏اند، سخنم را تكرار كردم!! امام برآشفت و فرمود: فلانى چه مى‏گويى؟ مگر حضرت بقية اللَّه(عج) به من (نستجير باللَّه) خلاف مى‏فرمايد؟! شاه بايد برود و شاه از مملكت بيرون رفت. ايشان چنين پيوندى با حضرت بقية اللَّه(عج) داشت‏V} پا به پاى آفتاب، ج 5، ص 171.{V.

يكى از علما نقل مى‏كند: «روز 22 بهمن كه امام راحل دستور دادند كه مردم در خيابان‏ها بريزند؛ چون ما حكومت نظامى نداريم. اين جريان را به مرحوم آيةاللَّه طالقانى اطلاع دادند. در آنجا من در خدمت ايشان بودم. آيةاللَّه طالقانى از منزلشان به امام در مدرسه علوى تلفن زد و مدت نيم تا يك ساعت با امام صحبت كرد. برادران بيرون از اتاق بودند، فقط مى‏ديدند كه آيةاللَّه طالقانى، مرتب به امام عرض مى‏كند: آقا! شما ايران نبوديد، اين نظام پليد است! به صغير و كبير ما رحم نمى‏كند؛ شما حكمتان را پس بگيريد! برادران يك وقت متوجّه شدند كه آقاى طالقانى گوشى را زمين گذاشت و به حالت تأثّر در گوشه اتاق نشست. بعد از لحظاتى خدمت ايشان رفتند و با اين تصور كه احياناً امام به ايشان تندى كرده است، گفتند: آقا! شما چرا دخالت مى‏كنيد و از اين قبيل حرف‏ها... و با اصرار از آيةاللَّه طالقانى جريان را سؤال كردند؛ ايشان گفت: هر چه به امام عرض كردم، حرف مرا رد كرد و وقتى ديد من قانع نمى‏شوم، فرمود: آقاى طالقانى شايد اين حكم از طرف امام زمان(عج) باشد. اين را كه از امام شنيدم، دست من لرزيد و با امام خداحافظى كردم؛ زيرا ديگر قادر نبودم سخنى بگويم»V} برداشت‏هايى از سيره امام خمينى، ج 3، ص 158؛ ميرمعمر، ص 27.{V. با حضور به موقع مردم در خيابان‏ها و بى‏اعتنايى به حكومت نظامى، توطئه رژيم شكست خورد و انقلاب اسلامى به پيروزى رسيد.

 

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سایت جنبش منتظران ظهور جهت عضویت در "جنبش منتظران ظهور" عدد "313" را به سامانه پیام کوتاه 660008178 ارسال فرمائید. آدرس وبسایت جنبش : درصورت بروز هرگونه مشکل با مسئول روابط عمومی جنبش آقای هژیری تماس حاصل فرمائید . 09380694275
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    صلوات شمار


    آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • زمان غیبت

    از زمان غیبت امام زمان(عج) تاکنون 1141سال شمسی2 ماه 12 روز 18 ساعت 56 دقیقه 13 ثانیه گذشته است
    و زمان 36010810573.958 همچنان در گذر است
    آیا هنوز زمان آن نرسیده که خودمان را برای ظهور او آماده کنیم؟
    اوقات شرعی