close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهات|اصحاب و یاران 12
loading...

جنبش منتظران ظهور

لیتک کانال جنبش منتظران ظهور در تلگرام

با عرض سلام

قابل توجه کاربران محترم

لینک کانال "جنبش منتظران ظهور" در تلگرام به آدرس زیر می باشد .

https://telegram.me/zohoor313_ir


 

«ياران مهدي پولاددل و سرشار از يقين به خدا و محكمتر از صخره ها هستند كه اگر به كوه ها روي آورند آنها را متلاشي خواهند كرد.»(امام صادق (ع)) دلم مي خواهد اين گونه باشم. مرا راهنمايي كنيد تا اينگونه باشم. لطفا پاسخ را به صورت خشك مقدسي جواب ندهيد.

 

براى اين كه از ياران واقعى امام زمان(عج) باشيم، بايد از رهنمودهايى كه در زيارت حضرت مهدى(عج) در روز جمعه آمده استفاده كنيم. در آن زيارت شريف مى‏خوانيم از خدا مى‏خواهم كه: {Hان يجعلنى من المنتظرين لك والتابعين والناصرين لك على اعدائك‏H}؛ {Mاز كسانى باشم كه در انتظار مهدى(عج) و پيروان و يارى كنندگان عليه دشمن تو قرار گيرم‏M}. در اين فراز از زيارت سه عنوان آمده است: 1- انتظار، 2- تبعيت، 3- نصرت. حالت انتظار، حالت آمادگى است؛ آمادگى فكرى، روحى و داشتن برنامه براى رسيدن به هدف. مرحله دوم تبعيّت است؛ تبعيت از آرمان‏هاى موعود و تخلّق به آن اخلاق پسنديده و صفات مورد نظر امام(ع) كه در تعليمات ائمه(ع) ديده مى‏شود. مؤمن منتظر تابع فرمانده است؛ نه آن كه به هواهاى خويش اقتدا كند و چنين است كه در دعاى غيبت مى‏خوانيم: {Hو قوّنا على طاعته و ثبتنا على متابعته...H}؛ {Mخدايا مرا بر اطاعت وى توانا و بر پيروى‏اش ثابت قدم بدار و مرا بر اين امر (انتظار) شكيبا گردان تا آن كه شتاب در آنچه تو تأخيرش را مى‏خواهى و تأخير در آنچه تو شتاب كرده‏اى نخواهم و از آنچه پوشيده‏اى جست‏وجو نكنم و بحثى در آنچه پنهان نموده‏اى نداشته باشم و با تو در تدبيرت منازعه نكرده و نگويم چگونه و چرا ولى امر ظهور نمى‏كند؟!M}. مرحله سوم نصرت است. عاشق راحتى معشوق را مى‏خواهد نه راحتى خويش را و براى اين است كه عاشق منتظر، تلاش‏گر است. در اين مشكلات موجود نيز منتظران واقعى، بى‏تفاوت نيستند و به اندازه توان خويش، در دعوت به حق مى‏كوشند تا شايد همراهانى براى اين راه طولانى آماده كنند. مسائلى ديگر چون اُنس با ولى عصر(عج) و توسل به او و اهداى ثواب اعمال نيك به آن حضرت و دعا براى آن وجود عزيز، از روش‏هايى است كه متحلّى كننده صفات يك منتظر خوب است. آنچه مهم است اين كه سطح درك و انديشه خويش را در موارد ياد شده بالا ببريم و از موضع صحيح‏ترى بنگريم. براى مثال توسل نبايد وسيله‏اى براى رسيدن به خواسته‏هاى محدود خودمان باشد؛ گرچه آن مهربان از اين خواسته‏ها نيز غافل نيست. خواندن گفتارهاى آن امام(ع) كه جمع‏آورى شده و ذكر ديدارهاى شيرين معنوى آن عزيز ما را به مطلوبات موعود(عج) بيشتر آشنا مى‏سازد.

 

انتظار فرج در واقع، انتظار حكومت جهانى اسلام است، انتظار تشكيل حكومت توحيدى در سطح جامعه انسانى است، انتظار تحقق عدالت در اجتماع است، انتظار وراثت زمين و دولت مؤمنان و موحدان است. بنابراين «انتظار» نه به معناى «نشستن و دعا كردن» است، «انتظار» يعنى «برخاستن و دعا كردن»، انتظار يعنى بكوشيم هر چه بهتر دين اسلام را به عنوان يك دين توحيدى فراگير بشناسيم، بفهميم و خود و جامعه را بر اساس آن بسازيم، اين همان زمينه‏سازى براى ظهور حضرت مهدى (عج) است

آثار و نتايج قابل مشاهده در انسان منتظر آمادگي او براي ظهور است و اين آمادگي ميسر نمي شود مگر از طريق نزديكي، سنخيت، و همانند سازي شخصيت و ترتيب دادن زندگي خود آنچنان كه مورد رضايت آن حضرت(عج) باشد. به طور كلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى است، افكارش، صفاتش و اعمالش و هيچ انسانى از اين قاعده مستثنى نيست، حتى حضرات معصومين (ع).

ارتباط و نزديكى به هر انسانى هم تنها از همين طريق ممكن است يعنى، اگر كسى بخواهد به انسان ديگرى نزديك شود، چاره‏اى ندارد جز اين كه بكوشد ابتدا افكار، باورها و طرز تفكر آن شخص را شناسايى نمايد و خويش را از جهت فكرى با آن شخص هماهنگ نمايد و سپس بكوشد كه قرب صفاتى پيدا نمايد يعنى، از جهت صفات و كمالات اخلاقى ميان خود و آن شخص محبوب همانندسازى نمايد و اين بهترين طريقى است كه انسان طالب كمال را به يك انسان كامل الگو نزديك مى‏نمايد.

در مورد نزديكى به امام عصر (عج) هم وضع به همين منوال است. ما به عنوان يك شيعه و پيرو اهل بيت عصمت و طهارت (ع) وظيفه داريم ابتدا كيفيت اعتقاد، باورها، صفات، كمالات، نوع منش و كنش آن حضرات را شناسايى نماييم و در مرتبه بعد بكوشيم زندگى، صفات و باورهاى خود را به ايشان نزديك نماييم تا از اين طريق شيعه و پيرو واقعى آنها باشيم .

مقصود از انتظار فرج، اميد ودلبستگى به مهدى (عج) است. بنابراين انتظار فرج مقصود دين به تعبير شهيد مطهرى، انتظارى سازنده و نگه‏دارنده، تعهدآور، نيروآفرين و تحرك‏بخش است. به گونه‏اى كه خود نوعى عبادت و حق‏پرستى است.

برخى به خطا انديشه مهدويت را به گونه‏اى تصوير مى‏كنند كه انتظار به معناى كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنيا از گناه مى‏باشد در حالى كه بى‏شك چنين امورى با هدف دين بيگانه است، بنابراين انتظار و عشق به مهدى يعنى، عشق به همه خوبى‏ها و اميد اقامه همه خوبى‏ها در دنيا اين عشق و اميد عاملى است كه انسان را وامى‏دارد تا هر چه بيشتر و محكم‏تر در راه خوبى‏ها قدم بردارد، پس انتظار فرج مسؤوليت‏آفرين است .

منتظر واقعى مهدى(عج) را سزاوار است که چندين خصوصيت داشته باشد:

1- عمل به تكاليف دينى منتظر واقعى بايد تمام وظايف دينى و احكام الهى را انجام دهد. حتي اگر اين وظيفه نماز نخواندن يا روزه نگرفتن باشد (همان گونه که براي خانم ها در اوقات خصوصي چنين قرار داده شده).

2- محزون بودن به علت محروم بودن از زيارت آن وجود مبارك «عزيز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لك حسيسا و لا نجوى...؛بر من گران است كه خلق را ببينم و تو ديده نشوى و سخن آشكار و پنهان تو را نشنوم»، (دعاى ندبه).

3- براى تقويت ارتباط هر روز صبح «دعاى عهد» را بخوانيم.

4- انتظار فرج آن حضرت در دل و ظاهر جلوه‏گر كنيم. در روايات متعدد داريم كه در زمان غييبت امام زمان(ع) بهترين اعمال انتظار فرج است اينجا نياز به توضيح دارد كه چرا بهترين اعمال انتظار فرج است. فرج؛ يعنى، نصرت و پيروزى و گشايش و مقصود نصرت و پيروزى حكومت عدل علوى بر حكومت‏هاى كفر و شرك و بى داد است پيروزى عدل گسترى كه به رهبرى امام عصر(عج) تشكيل مى‏گردد بنابراين انتظار فرج يعنى انتظار تحقق‏يافتنى اين آرمان بزرگ و جهانى است و منتظر حقيقى كسى است كه حقيقتا خواهان تشكيل چنين حكومتى باشد و اين خواسته آن گاه جدى و راست است كه شخص منتظر عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهى باشد و گرنه انتظار فرج در حد يك ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد بود ازاين‏رو در روايات آمده است كه انتظار فرج خود فرج است زيرا كسى كه حقيقتا منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسيس حكومت عدل گستر اوست زندگى خود را بر پايه عدل و داد استوار مى‏سازد و او انسانى است كه حضور و غيبت امام در نحوه رفتار و سير و سلوكش تفاوتى ندارد و قبل از تشكيل حكومت عدل او چنين حكومتى را در زندگى خود پايدار ساخته است بنابراين انتظار فرج حقيقى ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان مى‏گردد و چنين حقيقت اصيل و عميقى با لفظ و شعار به دست نمى‏آيد و با بى تفاوتى و بى اعتنايى نسبت به مقدمات دينى و رسالت‏هاى انسانى در تعارض و تناقض است از اين جا نادرستى يك تفسير از انتظار فرج روشن مى‏شود زيرا بعضى بر اين تصور خام هستند كه انتظار فرج يعنى بى تفاوتى نسبت به آنچه در جوامع بشر مى‏گذرد و دست روى دست گذاشتن به اميد اينكه امام زمان ظهور كند و آنهارا اصلاح نمايد. انتظار فرج تعهدآفرين و مسؤوليت‏ساز است و با بى‏تفاوتى و بى‏اعتنايى به سرنوشت بشر و حقيقت و فضليت منافات دارد.

به طور خلاصه انتظار فرج يعنى:

الف) معرفت امام معصوم و عادل و پيشواى فضيلت.

ب) ايمان به امامت و قيادت رهبرى الهى و عدالت پيشه.

ج) عشق به عدالت وارزش‏هاى انسانى.

ه) اميد به آينده‏اى روشن و نويد بخش.

ك) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پيشه و عدل گستر.

ح) رعايت موازين و قوانين دينى و اخلاقى.

خ) داشتن روحيه تعهد و مسؤوليت‏پذيرى.

اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غيبت از دنيا برود به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏كنند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 - ره‏توشه راهيان نور، دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم چاپ اول تيرماه 1374 ص 193-190 با تصرف).

5- داستان‏هاى واقعى بزرگانى كه با امام زمان(عج) در ارتباط بودند را بخوانيم.

در پايان به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه امام زمان(عج) به عنوان «حجت خدا» و «ولى‏عصر» بر اعمال و رفتار ما آگاهى دارد و خود را در محضر ايشان ببينيم و براى گره‏گشايى‏هاى مادى و معنوى از ايشان به عنوان واسطه فيض الهى درخواست داشته باشيم.

بهترين دعاها در زمان غيبت: دعاى عهد، زيارت آل يس و دعاى ندبه است كه در زمان‏هاى خاص در طول شبانه‏روز و هفته خوانده مى‏شود.

براى آگاهى بيشتر ر.ك:

1- يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)، رجالى تهرانى

2- ترجمه منتخب‏الاثر، آيت‏الله صافى

3- مهدى موعود، ترجمه: على دوانى

4- وابستگى جهان به امام زمان(عج)، لطف‏الله صافى

5- امام زمان در گفتار ديگران، على دوانى

6- قيام و انقلاب مهدى، شهيد مطهرى، صدرا، تهران (اين كتاب اساساً به معناى انتظار پرداخته است).

7- امامت و مهدويت، آيت‏الله‏صافى، انتشارات اسلامى قم، 1375 (اين اثر به مجموعه‏اى از بحث‏ها پيرامون امام مهدى (عج) پرداخته و خصوص بحث انتظار نيز يكى از فصلهاى كتاب است، ج 1، صص 351- 398 )

8- خورشيد مغرب استاد محمد رضا حکيمي

 

 

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
سایت جنبش منتظران ظهور جهت عضویت در "جنبش منتظران ظهور" عدد "313" را به سامانه پیام کوتاه 660008178 ارسال فرمائید. آدرس وبسایت جنبش : درصورت بروز هرگونه مشکل با مسئول روابط عمومی جنبش آقای هژیری تماس حاصل فرمائید . 09380694275
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    صلوات شمار


    آمار سایت
  • کل مطالب : 648
  • زمان غیبت

    از زمان غیبت امام زمان(عج) تاکنون 1141سال شمسی2 ماه 12 روز 18 ساعت 56 دقیقه 13 ثانیه گذشته است
    و زمان 36010810573.958 همچنان در گذر است
    آیا هنوز زمان آن نرسیده که خودمان را برای ظهور او آماده کنیم؟
    اوقات شرعی